mandag 25. februar 2013

To røde debutanter


Da er Tex meldt på til LP kl. I og Chipsy kl. III den 23. mars i Sandeid.
Endelig er tiden inne for Tex til å starte sin karriere som LP hund. Han har nå fått den tiden han trenger til å modnes og finne ballansen i mellom det å bare være hund i hverdagen, og å bli satt i treningsmodus når vi trener lydighet.
Tidlig så jeg at Tex ikke skilte ut hva som var ”on and of duty”. Han var i treningsmodus hele tiden, og vi har brukt mye tid på å lære at ”du skal tidsnok få beskjed når vi skal trene, lille venn”. Jeg må innrømme at det var ikke videre moro å ignorere han totalt når han tilbydde atferd, se forvirringen og frustrasjonen hans.
Resultatet av å være konsekvent med å skille på hverdag og trening viser seg i dag når vi er på LP trening i sammen med andre, han lar seg bli satt i LP modus og er virkelig ”PÅ” og lar seg ikke vippe av pinnen når han blir utsatt for trykk og ytre påvirkninger. Han jobber så konsentrert og fint, og viser meg at han tar jobben sin på alvor. Jeg gleder meg virkelig til å gå inn i ringen i sammen med Godgutt’n.

Se Tex sin Kl. I test her     Tex elsker å trene lydighet, noe denne morsomme videosnutten  av moment trening på avstanskommando vise

Så har vi den Lille Glade Skjeletriske energi tyven min, rake motsetningen av sin bror! En kan jo ikke annet enn å le når hun setter i gang med sine sprell! Hun har vert en utfordring fra første dag, men iherdig jobbing med å ta kontroll på energien hennes ser nå ut til å betale seg. Hun har modnet ganske bra de siste månedene og vi velger nå å starte kl III. Men før det skal vi på LP kurs med Christa Enqvist-Pukkila og Jessica Svanljung fra det Finske landslaget 09.-10. mars. Det blir veldig spennende, og jeg håper og tror at disse to dyktige hundeførerne kan komme med noen gode tips til Chippen! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar